Friday, December 12, 2008

"Sociala yrken"

Idag var jag nere på Pressbyrån för att handla mjölk. Med tanke på att vi i princip är grannar är det där jag gör sådana inköp, oftast 2-3 ggr veckan.

Idag när jag kom in står två okända personer och diskuterar rökvanor med tjejen i kassan. Jag tjuvlyssnade lite på samtalet och utgår från att de knappt kände varandra då tjejen i kassan svarade mycket kort och inte gav några djupa svar.
Detta är något jag kan känna igen mig i. Varför sätter sig folk i en bar och börjar prata med bartendern? Detsamma gäller tex Pressbyrån. Exakt vad med dessa företeelser är det som gör er till best friends forever?
Jag menar, nu frågar de inte mig om jag behöver en kasse längre med tanke på att jag är där så ofta och alltid tackar nej till det. Men inte fan betyder det att jag
nu kan jubla över några nya vänner på Facebook och startar diskussioner om triviala saker med medarbetarna på Pressbyrån.

Givtevis är det ok att ställa frågor om man exempelvis är ute på affärsresa. Däremot så uppskattar i alla fall inte jag några djupare samtal, något jag inte kan förstå varför motparten gör heller.



Med vänlig hälsning Testiklas

No comments: