Tuesday, December 9, 2008

Pirater i Somalia

Igår pratade jag om skeva diktatorer, idag skeva människor.

Piraterna i Somalia har blivit en följetong i medier. Idag lägger Aftonbladet ut en artikel i världsklass

För att summera kan jag berätta att gisslan på det ukrainska fartýget MV Faina försökt slå sig fria.
Piraternas presstalesman kommenterar händelsen så här - Några av de ukrainska besättningsmedlemmarna missköter sig. De försökte skada två av våra män, sade kaparen, som vägrade uppge sitt namn.

Han kallade besättningsmännens agerande för ”oacceptabelt”.

– De riskerar allvarlig bestraffning. Somalier vet hur man lever och hur man dör, men ukrainarnas försök att ta till våld är missriktat.....


Det är ju hur roligt som helst, hans sätt att se situationen alltså. Det är alltså ukrainarnas våld som är missriktat, inte det faktum att somalierna håller dem gisslan.
Problemet som jag förstått det är att somalierna aldrig ger sig, precis som Främlingslegionen.
De skiter alltså i om de dör, kanske mest för att de känner att de inte har så mycket att leva för.
Min spontana tanke blir bomba dårarna! Men med lite eftertanke tror jag att det enbart skulle skapa ett större hat mot väst som i slutändan renderar i att fler vill bli pirater.
Å andra sidan är det väl bara att bomba dem med, problem solved? Nja, men så sitter jag inte på ministerarvode heller. I alla fall inte än...

Med vänlig hälsning Testiklas

No comments: