Wednesday, December 17, 2008

Bra eller anus?

Stack ner till International Office idag för att kolla vilket universitet jag blivit antagen till för utbytestudier nästa hösttermin. Kriterierna var enkla. Man ska kunna gå i shorts hela terminen. Kronologisk ordning med förstavalet högst upp:

Griffith University, Australien. Såg riktigt stekigt ut och låg bokstavligt talat på stranden.

University of North Carolina, USA. Enligt min boss var detta ett sjukt bra om man gillar och kröka. Hon påstår även att shorts kunde användas under i princip hela året.

Georgia State, USA. Ligger centralt i Atlanta och har ett bra klimat.

Conneticut State, USA. Det enda valet som inte uppfyllde kriterierna. Det låg däremot 1.5 timmar från New York.

Vilket av dessa fick då den stora äran?

Inget av dem. Problemet är att vi söker på samma kvot som ekonomstudenterna gör. De är sammanlagt typ 1 miljon personer, något som gör konkurrensen om platserna stenhårda. Uppenbarligen delade de flesta mina kriterier vilket gjorde att jag hamnade på University of Wisconsin - Eau Claire.
Eau Claire är en stad med 60.000 invånare som ligger i den nordvästra delen, nära Minneapolis/St Paul.

Efter en snabb googling på klimatet hittar jag att frost i augusti inte är ovanligt då inlandsklimatet gör det ganska kallt. Jag hittar även att det i princip är minusgrader konstant från oktober.
Kontentan blir då att jag flyttar från den sämsta staden i Europa till den sämsta i Nord Amerika.

Då platserna delades ut efter betyg och det var en hel del som inte fick åka alls, får jag ändå vara relativt nöjd med utslaget...

Med vänlig hälsning Testiklas

No comments: